Matkailua

Kirjoituksia reissuilta

maanantai 12. heinäkuuta 2010

Festas Espírito Santo -festivaalit ja ostoksia Ponta Delgadassa

Lauantai alkoi sateisena, joten suuntasimme shoppailemaan Ponta Delgadaan. Kiertelimme Parque Átlantico -ostoskeskusta, jonne kansainväliset ketjut näyttivät rantautuneen. Siirryimme keskustaan, jossa oli enemmän paikallisia liikkeitä. Harmiksemme huomasimme yhtäkkiä, että useat kaupat sulkivat ovensa. Tutkailimme asiaa ja ilmeisesti kaupat (paitsi isoissa ostoskeskuksissa) menevät lauantaisin kiinni jo klo 13. Tästäkin jälleen huomaa, ettei kyseessä ole mikään turistimesta. Eikä tarvitse pelätä, että myyjät tyrkyttäisivät tavaraa – hyvä jos saa apua pyytäessä.

Tässä vaiheessa aurinko onneksi alkoi paistaa, joten siirryimme rantabulevardille kahvilaan odottelemaan päivän kohokohtaa: Festas Espírito Santon (pyhän hengen juhlan) härkävankkurikulkuetta pääkadulla. Saimme odottaa hyvän tovin, ja sadepäivän varustus ei ehkä ollut paras ratkaisu, kun intensiivinen aurinko alkoikin porottaa (kädet taisivat ainakin vähän kärvähtää). Onneksi sentään saimme haettua aurinkolasit autosta, jonka pysäköiminen oli kyseisenä päivänä muuten erittäin hankalaa, koska kadut olivat suljettu kulkueen vuoksi. Muutenkin pääkaupungissa on haastavaa ajaa, erityisesti ulos löytäminen takaisin Capelaksen tielle tuottaa vaikeuksia. Kaupunki on täynnä yksisuuntaisia kapeita katuja, eivätkä ne kaksisuuntaisetkaan paljon leveämpiä ole. Opastus on vaihtelevaa. Yleisesti teillä opastetaan hyvin, mutta pääkaupungin kohdalla opastus on puutteellista ja sekavaa.

Itse kulkue oli todella komea. Kaikki 23 eri kuntaa esittäytyivät koristeltuine härkävankkureineen, tanssi- ja lauluryhmineen ja paikallisine herkkuineen, joita jaeltiin maistiaisina kulkuetta seuraaville. Voi sitä väriloistoa ja karnevaalitunnelmaa. Paikalliset olivat varustautuneet hyvin: Erityisesti senioriväestö oli saapunut paikalle jo hyvissä ajoin. Kaikilla oli mukana omat retkituolit, monilla aurinkovarjot. Kulkue tosiaan kokosi paikalliset yhteen nuoresta vanhaan. On hauskaa seurata, miten erilailla katolilaista juhlaa vietetään täällä värikkäissä festivaalitunnelmissa, kun taas suomalaiseen protestanttiseen tyyliin pyhiä vietetään asiaan kuuluvalla hartaudella ja hiljaisuudella. Azoreilla pyhä henki rokkaa! Toki Festas Espírito Santo on saariryhmän suurin ja merkittävin juhla. Illalla saavuimme takaisin kaupunkiin, nautimme erinomaisen kala-aterian ja kävelimme rantaan kuuntelemaan festivaaleihin liittyvää konserttia. Tunnelmallista kuunnella pimeässä lämpimässä kaupungissa paikallista live-musiikkia tähtitaivaan alla. Ihmiset olivat yhä sankoin joukoin liikenteessä, paljon nuoria mutta myös lapsiperheitä – pienimmät nukkuivat jo sylissä samalla, kun muu perhe heilui musiikin tahdissa.

Päivän kohokohta: Festas Espírito Santo ja juhlakulkue
Päivän huomio: täällä osataan juhlia kunnolla