Matkailua

Kirjoituksia reissuilta

torstai 8. heinäkuuta 2010

Whale watching ja pulahdus Atlanttiin

Kolmas päivä lähti liikkeelle kohti Vila Franca do Campoa ja valassafaria. Vene oli 10 henkilön kumivene, mutta yllättävää kyllä vakaa, eikä vettäkään tullut sisään merta pitkin huristaessa. Vauhdikkaasti kiidimme yli maininkien valaspaikkoihin silmä kovana tähystämässä. Odottelu palkittiin, kun paikalla aiemmin nähty kaskelotti näyttäytyi. Sinänsä ei mitenkään itsestään selvää, sillä se saattaa sukeltaa pohjaan ja viipyä siellä muutamia tunteja. Komeasti pyrstö pärskäytti, kun se sukelsi takaisin syvyyksiin. Myöhemmin pääsimme näkemään läheltä useita muita valaita (pilot whales). Varoituksen sana kuitenkin helposti pahoinvoiville – veneen ollessa paikoillaan keinutus voi tehdä merisairaaksi…

Takaisin rantaan saapuessa kiersimme myös Ilhéu da Vila -saaren. Tämä pieni saari on muinaisen uponneen tulivuoren kraatteri. Valasretken jälkeen siirryimme viereiselle uimarannalle ihanan lämpimään mustaan hiekkaan ja Atlantin viileisiin aaltoihin. Täällä taas huomasi saaren leppoisan elämäntyylin: paikalliset norkoilevat paljon, pelaavat palloa rannalla ja kaupungeissa he hengailevat talojensa ja café-cervejarioiden edessä, joskus myös puuhastelevat pieniä askareita. Mielenkiintoista on myös se, että vaikka sää on pääasiassa pilvinen, aurinko paistaa niin kirkkaasti pilvien läpi, että aurinkolasit ovat lähes pakolliset koko ajan.

Päivän mielenkiintoisin osuus olikin ruokapaikan etsintä. Olimme positiivisin mielin liikkeellä, sillä edellisenä iltana söimme hyvin Ponta Delagadassa ja matkalla olimme bonganneet ravintoloita isommista kaupungeista. Kellonaika taisi nyt vain olla väärä, sillä Vila de Água de Paussa, meille ilmoitettiin että paikka aukeaa vasta kuudelta (kello oli tässä vaiheessa puoli kuusi). Päätimme jatkaa matkaa Lagoan kaupunkiin. Kiertelimme paikkoja, mutta mikään ruokaravintola ei kerta kaikkiaan ollut auki, eikä missään näkynyt mitään selkeitä aukioloaikoja.  Reittimme jatkui siis taas pääkaupunkiin ja siellä onneksi löytyi ruokapaikka, autossa taisi nimittäin olla aika vihainen tunnelma pikkuhiljaa. Tästä seikkailusta viisastuneena olemme havainnoineet, että ruokapaikat ovat auki lounasaikaan n. kahteen asti ja uudelleen sitten vasta illalla. Syömään ei kannata yrittää muihin aikoihin, sillä snack-paikoista ei usein nimestään huolimatta saa muuta kuin jätskiä ja kahvia.

Päivän kohokohta: whale watching Vila Franca do Campoan edustalla
Päivän huomio: ravintolat eivät ole auki iltapäivällä
Plussaa: rannalla on lämmin vaikka sää olisi pilvinen